Dlaczego nie wolno usuwać filtrów DPF, FAP i katalizatorów ?

Usunięcie filtru DPF będzie teraz nie tylko trudne, ale przede wszystkim ryzykowne. Głównie ze względu na fakt, że zabieg ten odbywa się półlegalnie. I naszą chęć oszczędności, możemy przypłacić o wiele wyższym mandatem.

Usuwanie DPF – dlaczego kierowcy to robią?

Filtr DPF to nic innego jak filtr, który pozwala ograniczyć emisję spalin do atmosfery, a także dba o ich spalanie. To rozwiązanie, które ma dbać o większą ekologiczność naszych samochodów. Jednak charakteryzuje się ona nadzwyczaj krótką żywotnością, a koszty jej wymiany mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego właśnie wielu kierowców, zamiast narażać się na późniejsze koszta, decydowało się na usunięcie „problemu” od razu. Rozwiązanie takie wiązało się jedynie z obciążeniem konta właściciela pojazdu o kilkaset złotych. Co było o wiele bardziej zachęcająco perspektywą, niż ta, która czekała kierowcę w przypadku zepsucia filtra DPF. A te lubią się psuć. Szybciej niż tego byśmy chcieli.

Usuwanie filtrów DPF – dlaczego nie jest wskazane?

Kierowcy znaleźli się pomiędzy przysłowiowym „młotem a kowadłem”. Nie chcą się oni narażać na duże koszty, ale jednocześnie nie chcą działać na skraju legalności. Inna strona tego trefnego medalu jest również fakt, że usunięcie DPF jest widoczne gołym okiem. W przypadku wrzucenia nieprawidłowego biegu za samochodem pojawia się czarna chmura.

rury wydechowe

A jeśli nawet patrol nie zobaczy kopcenia się gołym okiem, to w przypadku podejrzenia o nieprawidłowości działania pojazdu, może on użyć urządzenia, które wykryje usunięcie DPF. W taki sprzęt wyposażonych jest coraz więcej policjantów, dlatego nie warto ryzykować. Ani pieniędzy, ani też możliwości zabrania dowodu rejestracyjnego i kluczyków od pojazdu.

Regeneracja filtrów cząstek stałych

Co zatem ma zrobić kierowca, nad którym wisi widmo kosztownej wymiany filtra, którego robocizna przewyższa koszty samej wartości owej części? Rozwiązaniem jest tutaj regeneracja DPF, która – swoją drogą – jest coraz bardziej popularna.

Regeneracja DPF, a także FAP i katalizatorów, odbywa się z pomocą specjalistycznych urządzeń do oczyszczania. Sprzęt pozwala na usunięcie nagromadzonej sadzy, a także wszelkiego rodzaju popiołów zgromadzonych na filtrach. Wiele z nich dodatkowo wykonuje test po zakończeniu prac, który potwierdza skuteczność wykonania zabiegu. Dzięki czemu właściciel auta – jak i wykonujący regenerację – może być pewien, że przebiegła ona prawidłowo i filtr DPF nadaje się do ponownego użycia. Proces regeneracji filtra nie nie uszkadza filtra DPF, co sprawia, że jego dalsze użytkowanie jest całkowite bezpieczne.